Κυριακή 2 Μαρτίου 2025

Η Πρωτοβουλία Πολιτών Πεδιάδας για το συμπληρωματικό τεύχος της μελέτης (ΜΠΕ) του αεροδρομίου στο Καστέλι

Σεισμοί: Στο κεφ 8 σελ 129 της ΜΠΕ που γίνεται λόγος για τη σεισμική δραστηριότητα της περιοχής, δεν περιλαμβάνεται ο σεισμός των 6 ρίχτερ της 27/9/2021. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την απάντηση που λάβαμε στο σχετικό σχολιασμό μας όπου ισχυρίζεστε ότι έχει συμπεριληφθεί ο συγκεκριμένος σεισμός. Αξιοσημείωτο είναι ότι η ύπαρξη ρήγματος αποτελούσε το κύριο επιχείρημα για την μετακόμιση του αεροδρομίου Ηρακλείου αντί για επέκτασή του.

Ρύποι: Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο αποτύπωμα ρύπων που αναφέρεται στην παρούσα μελέτη (200μg NO3)σε σχέση με αυτό στη μελέτη του Αστεροσκοπείου Αθηνών.( 1200μg NO3) Με κάποιο ανεξήγητο τρόπο οι μέγιστοι ρύποι που παρουσιάζονται στην παρούσα μελέτη είναι ακριβώς όσο και το μέγιστο νόμιμα αποδεκτό.

Νερό: Το σχέδιο διαχείρισης υδάτων που αναφέρεται στην ΜΠΕ δεν αποτελεί εμπλουτισμό και η επίδραση του αεροδρομίου στον υδροφόρο ορίζοντα που χαρακτηρίζεται ως θετική(+) στην παρούσα ΜΠΕ, να αλλάξει και να χαρακτηριστεί ως αρνητική (-) που είναι η πραγματικότητα.

Υπάρχουν διάφορες τεχνικές τεχνητού εμπλουτισμού, που συνάδουν με το σχέδιο της Περιφέρειας που για να χαρακτηριστούν θετικές έχουν τρία βασικά χαρακτηριστικά:

1) είναι ασφαλείς. Δεν θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον.

2) αυξάνουν την ποσότητα αποθηκευμένου και προς διάθεση νερού

3) δεν υποβιβάζουν ή θέτουν σε κίνδυνο υποβάθμισης την ποιότητα του ήδη υπάρχοντος νερού.

Αντίθετα στον πολύ επίφοβο “εμπλουτισμό” με επεξεργασμένα βιομηχανικά και αστικά λύματα που προτείνεται στην ΜΠΕ υπάρχει σοβαρός κίνδυνος μη αναστρέψιμης ρύπανσης για ολόκληρο τον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα Καστελλίου και Ρουσσοχωρίων που υδρεύει τα γύρω χωριά και το 20% της πόλης του Ηρακλείου.

Το νέο αεροδρόμιο, σύμφωνα με τις προβλέψεις για τη συνεχώς αυξανόμενη κινητικότητά του, αναμένεται να κάνει χρήση όλο και μεγαλύτερης ποσότητας νερού ετησίως. Συνεπώς, θα καταναλώνει διαρκώς αυξανόμενη ποσότητα νερού από το συνολικό διαθέσιμο νερό για ύδρευση. Δεν προκαλεί αύξηση στο απόθεμα καθώς δεν έχει κανένα ρόλο συλλογής νερού παρά μόνο κατανάλωσης.

Ζυγίζοντας το όφελος σε σχέση με τον κίνδυνο και έχοντας στατιστική βεβαιότητα ύπαρξης σφάλματος κατά τη διαδικασία διαχείρισης της ΕΕΛ, είτε σε επίπεδο λειτουργίας, είτε σε επίπεδο ελέγχου, είτε σε επίπεδο διαχείρισης κρίσεως, στην πραγματικότητα η ύπαρξη αεροδρομίου στην περιοχή μειώνει το απόθεμα σε νερό και θέτει σε κίνδυνο μη αναστρέψιμης ρύπανσης και μόλυνσης ολόκληρου του υποκείμενου υδροφορέα. Συνεπώς πρόκειται για μία ξεκάθαρα αρνητική επίδραση στο νερό της περιοχής. Οποιοσδήποτε άλλος ισχυρισμός είναι αντιεπιστημονικός, περιέχει δόλο και όταν αποδειχθεί στην πράξη, θέτει τον υπογράφοντα επιστήμονα προ των ευθυνών του.

Επιπλέον, ο ελεγχόμενος δεν μπορεί να ελέγχει τον εαυτό του. Στην ΜΠΕ περιγράφεται ότι η ίδια η εταιρία ελέγχει τον εαυτό της και καλείται να πληρώσει τη διόρθωση των σφαλμάτων της. Όταν η διόρθωση είναι μία διαδικασία ζωτικής κρισιμότητας για μας, αλλά τρομερά κοστοβόρα για την επιχείρηση, γίνεται αντιληπτό ότι η απόκρυψη της οποιασδήποτε βλάβης είναι πολύ πιο πιθανή από την ανάληψη ευθύνης και διόρθωση. Μέχρι αυτό να γίνει αντιληπτό από τις εξωτερικές γεωτρήσεις και μετρήσεις των άλλων φορέων υπάρχει κίνδυνος να έχει επέλθει μη αναστρέψιμη καταστροφή του πολύτιμου υδροφορέα μας. Υπεύθυνη τότε, δεν θα είναι η εταιρία αλλά η Διεύθυνση Υδάτων Περιφέρειας Κρήτης γεγονός που προδιαγράφει με ακόμα μεγαλύτερη βεβαιότητα την καταστροφική πορεία.

Το νερό μας δεν είναι θεωρητικό μοντέλο. Είναι η βάση για την υγεία μας και του οικοσυστήματός μας.

Θόρυβος: εκατοντάδες κάτοικοι θα εκτεθούν σε ,επικίνδυνα για την υγεία τους, επίπεδα θορύβου.

24ωρη λειτουργία: Η απάντηση που πήραμε είναι ότι όλα τα μεγάλα αεροδρόμια λειτουργούν επί 24ώρου βάσης. Αυτό είναι ψέμα καθώς όλο και περισσότερα αεροδρόμια θεσπίζουν κανόνες ωραρίου λειτουργίας για την προστασία των κατοίκων της περιοχής. Ακόμα και το αεροδρόμιο της Αθήνας Ελ Βενιζέλος.

Τοποθέτηση Ραντάρ: Στην ΜΠΕ υπάρχει σχεδιασμός για τοποθέτηση ραντάρ στην κορυφή του λόφου Παπούρα (αναφέρεται ως Εμπόδιο 24). Κατά τη διάρκεια ανασκαφών, βρέθηκε σημαντικό μνημείο και στο πλαίσιο αυτό δεσμεύτηκε το υπουργείο Πολιτισμού να προστατέψει το σημείο. Για το που θα τοποθετηθεί το ραντάρ, δεν υπάρχει μελέτη, παρά μόνο μία υπόθεση για τη μετακίνησή του στο “Εμπόδιο 28”. Όμως το “Εμπόδιο 28” είναι μία προστατευόμενη κορυφή των Αστερουσίων. Καλείται να αποφασιστεί αν θα καταστραφεί ένας αρχαιολογικός χώρος ή μία προστατευόμενη περιοχή φυσικού κάλλους. Παράλληλα θα πρέπει η απόφαση αυτή, να μη θέτει σε κίνδυνο την ορθή λειτουργία του εν δυνάμει αεροδρομίου.

Ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία: Δεν υπάρχει μελέτη για την επίδραση της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας στην υγεία των κατοίκων της περιοχής.

Ασφάλεια πτήσεων: πολλές αναφορές έχουν γίνει για την επικινδυνότητα λόγω θέσης του αεροδρομίου που χτίζεται περικυκλωμένο από βουνά. Στην ΜΠΕ αναφέρονται 30μοίρες για την προσγείωση των αεροπλάνων το οποίο αποτελεί περιγραφή πτώσης και όχι προσγείωσης. Στον αντίστοιχο σχολιασμό μας, η απάντηση ήταν ότι “γράφτηκε εκ παραδρομής το 30 και ότι είναι 3-4μοίρες”. Τί ισχύει τελικά; με βάση ποιές αρχικές τιμές υπολογίστηκαν τα επίπεδα των ρύπων; Οι 4 μοίρες απαιτούν ειδικό χειρισμό και βάζουν το αεροδρόμιο σε ειδική κατηγορία. Υπάρχει αντίστοιχη ενημέρωση προς την ΥΠΑ;

Οικονομικές επιπτώσεις: Υποτιμάται η γεωργική υπόσταση της περιοχής μας. Παραθέτουμε απόσπασμα από την ανταπόκριση στα σχόλια φορέων και πολιτών της ENVECO σχετικά με την ΜΠΕ “Στο κεφάλαιο 8 της ΜΠΕ αναφέρεται ρητά ότι οι εκτάσεις που καταλαμβάνονται για την κατασκευή και λειτουργία του νέου αεροδρομίου και των οδικών του συνδέσεων αποτελούν σχεδόν στο σύνολό τους Μη δασικές και γεωργικές εκτάσεις”. Έρχεται σε αντίθεση με τα όσα αναφέρει η ίδια η μελέτη κεφάλαιο 9 σελ 72 όπου αναφέρεται ότι το 90% της περιοχής επέμβασης είχε γεωργική χρήση (ελαιώνες, αμπελώνες κ.α.). Η αντίφαση δεν είναι τυχαία. Πρόκειται για ένα τέχνασμα αποφυγής της ευθύνης καταστροφής γης υψηλής παραγωγικότητας για ένα έργο αμφιβόλου σκοπιμότητας. Ας σημειωθεί ότι ο αγροτικός τομέας έχει πολλαπλασιαστικό συντελεστή 5-7 στη χώρα μας ενώ ο τουρισμός μόλις 2. Το συγκεκριμένο έργο πρόκειται για μετακίνηση ήδη υπάρχοντος αεροδρομίου και όχι κατασκευή νέου. Αντιθέτως, η καταστροφή της γεωργικής δυνατότητας μίας από τις 2 μεγάλες πεδιάδες της Κρήτης είναι γεγονός και άμεση συνέπεια του έργου. Όσον αφορά τις υποσχόμενες νέες θέσεις εργασίας, μεγάλο μέρος των θέσεων είναι ήδη κατειλημμένες, καθώς δεν πρόκειται για νέο αεροδρόμιο αλλά μετακόμιση ήδη υπάρχοντος και σε λειτουργία αεροδρομίου.

Αεροδρόμιο και κλιματικός νόμος: Στο 5ο μέρος του συμπληρωματικού τεύχους της ΜΠΕ γίνεται επίκληση στην ανάπτυξη μελλοντικών τεχνικών όπως ηλεκτρικά αεροπλάνα και βιοκαύσιμα για να δικαιολογηθεί ένα ψευδές γράφημα διαρκούς ελάττωσης του αποτυπώματος του αεροδρομίου σε αντίθεση με τη διαρκώς αυξανόμενη κίνηση επισκεπτών που η ίδια προβλέπει. Σε μία απελπισμένη προσπάθεια υποστήριξης του έργου, δεν περιλαμβάνεται στη μελέτη η αύξηση ρύπων λόγω μετακίνησης 40χιλιόμετρα από την πόλη Ηρακλείου. Επίσης, υπάρχει ο ισχυρισμός ότι ακόμα και αν υπάρχει κάποια αύξηση θα αντισταθμίζεται από τις προσπάθειες της χώρας για “Πράσινη Ενέργεια” και τα φωτοβολταϊκά που θα ηλεκτροδοτούν εν μέρη το κτήριο του αεροδρομίου.

Δηλαδή, μία περιοχή καταστρέφεται και για θεραπεία, γίνεται κάτι για τη βελτίωση μίας άλλης περιοχής. Ουσιαστικά αντιστάθμιση για την ίδια την περιοχή που πλήττεται, δεν υπάρχει. Όπως η δυνατότητα αναδάσωσης δεν αδειοδοτεί τον εμπρησμό του δάσους, έτσι και η εν δυνάμει παραγωγή πράσινης ενέργειας δεν αδειοδοτεί την καταστροφή μιας πεδιάδας.

Στο σύνολό της η ΜΠΕ έχει παραπλανητικές πληροφορίες και σοβαρές ελλείψεις. Οι απαντήσεις του κου Παπαγρηγορίου στα σχόλιά μας ήταν ελλιπείς, παραπλανητικές και απέφευγαν την ουσία. Σκοπός της μελέτης διαφαίνεται η νομική κάλυψη του έργου με οποιοδήποτε κόστος και όχι η προστασία του περιβάλλοντος.

Ως Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας θεωρούμε ότι τα προβλήματα που δημιουργούνται από την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου είναι πολύ σημαντικά και μη αντιμετωπίσιμα. Θεωρούμε ότι η Πεδιάδα μας κινδυνεύει να καταστραφεί και να παραδώσουμε στην επόμενη γενιά ρυπασμένη και μολυσμένη βιομηχανική ζώνη πέριξ ενός αεροδρομίου αντί για τον πλούσιο, γόνιμο, παραγωγικό, καθαρό και όμορφο, ζωντανό βιότοπο που παραλάβαμε. Διεκδικούμε την ακύρωση του έργου και αναμένουμε την απάντηση στην προσβολή που έχουμε κάνει στο ΣΤΕ. Στα πλαίσια δυσλειτουργίας του συστήματος δικαιοσύνης η απάντηση αυτή αργεί. Αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι πρόκειται για παράνομο έργο που καταστρέφει γη υψηλής παραγωγικότητας και έναν πολύ σημαντικό υπόγειο υδροφορέα με πόσιμο νερό.

Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας

28 Φεβρουαρίου, 2025

https://www.crete.gov.gr/sympliromatiko-teychos-mpe-neoy-diethni-aerolimena-kastelioy-kritis/