Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2009

Η ανοιχτή συνέλευση στο Καστέλλι για τις εξελίξεις στο ζήτημα του νέου αεροδρόμιου

Την Κυριακή 1.11.2009 το πρωί έγινε στο Καστέλλι ανοιχτή συνέλευση της «Πρωτοβουλίας Πολιτών Πεδιάδας για τη Διάσωση και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας» με θέμα το νέο μεγάλο αεροδρόμιο που σχεδιάζεται στην περιοχή. Έβρεχε δυνατά και έκανε κρύο και αυτό είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους παρόντες ήταν περίπου 150 κάτοικοι. Αισθητή ήταν και σχολιάστηκε επικριτικά η απουσία του δημάρχου Καστελλίου κ. Σμυρνάκη και η απουσία άλλων εκπροσώπων κομμάτων πλην του βουλευτή Μιχάλη Κριτσωτάκη και του νομαρχιακού σύμβουλου Κώστα Ξυλούρη. Οι δύο τελευταίοι, παίρνοντας το λόγο, επανέλαβαν τις θέσεις των κομμάτων που αντιπροσωπεύουν. Τονίστηκε από τα μέλη της Πρωτοβουλίας ότι οι Οικολόγοι Πράσινοι, των οποίων εκπρόσωπος ήταν παρών, είναι το μόνο κόμμα που πήρε σαφή θέση κατά του έργου αμφισβητώντας τη σκοπιμότητα και τη χωροθέτησή του.

Μίλησαν αρκετά μέλη της Πρωτοβουλίας Πολιτών και κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής και ακούστηκαν πολλές απόψεις γύρω από το θέμα. Η συζήτηση, που ξεκίνησε στις 11:30 το πρωί, κράτησε μέχρι τις 14:30. Σε όλες σχεδόν τις τοποθετήσεις δόθηκε βάρος στις επιπτώσεις του έργου στο περιβάλλον και στους φυσικούς πόρους και στο γεγονός ότι οι κάτοικοι δεν έχουν τίποτα να ωφεληθούν από το αεροδρόμιο αλλά αντίθετα να χάσουν την ποιότητα της ζωής τους. Υπήρξε συμφωνία πως ανεξάρτητα από το αν είναι κανείς απόλυτα αρνητικός σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο στην περιοχή ή αρνητικός στο συγκεκριμένο έργο όπως προτείνεται, όλοι θα χρειαστεί να αγωνιστούν ενωμένοι κατά του έργου και για την προστασία του τόπου. Ανακοινώθηκαν οι αποφάσεις της Πρωτοβουλίας και των κατοίκων των Ρουσοχωριών να καταθέσουν αιτήσεις ακύρωσης του έργου στο ΣτΕ, με τον ίδιο δικηγόρο. Οι παρόντες καλέστηκαν να εγγραφούν ως μέλη στην Πρωτοβουλία που είναι πλέον αναγνωρισμένο σωματείο και να συμβάλλουν οικονομικά στα υψηλά έξοδα των προσφυγών. Ακολούθησε μαζική εγγραφή μελών.

O εκπρόσωπος της Οικολογικής Παρέμβασης Ηρακλείου, Αριστείδης Παπαδάκης, πήρε το λόγο λέγοντας περίπου τα παρακάτω:

«Η Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου χαιρετίζει τη σημερινή συζήτηση. Πιστεύουμε πως αυτού του είδους οι συναντήσεις και η αυτοοργάνωση των πολιτών για να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους είναι μια βαθιά δημοκρατική λειτουργία που ξεπερνά κατά πολύ τα κόμματα και την αντιπροσώπευση από τους βουλευτές. Εκείνο που μετράει σε τέτοιες στιγμές είναι η ενότητα και η δέσμευση. Το ζήτημα του αεροδρόμιου ιστορικά είναι το μεγαλύτερο ζήτημα που έχει αντιμετωπίσει η περιοχή. Να αφήσουμε πίσω μας τις μικροδιαφορές και να βγούμε μπροστά σα μια γροθιά. Μόνο έτσι θα φέρουμε αποτέλεσμα. Αυτή τη στιγμή όλα τα κόμματα που είναι στη Βουλή είναι υπέρ του αεροδρομίου στο Καστέλλι και ο αγώνας είναι δύσκολος να πειστούν οι πολιτικοί να αλλάξουν σιγά-σιγά θέση. Ο δήμος Καστελλίου έχει ένα ισχυρό σύμμαχο με τον οποίο πρέπει να συνεργαστεί και αυτός είναι οι ενεργοί πολίτες της ευρύτερης περιοχής που ενδιαφέρονται έμπρακτα για τη τύχη του τόπου. Να τους στηρίξει στις δράσεις τους ακόμα κι αν δεν συμφωνεί 100% στη στάση τους που είναι κατά του αεροδρόμιου. Χρειάζεται ενότητα και όχι διάσπαση των δυνάμεων. Ακόμα και στην περίπτωση που γίνει το έργο με αυτές τις δυνάμεις θα χρειαστεί να συμμαχήσει ο δήμος για να διεκδικήσει ένα σχεδιασμό προς όφελος του τόπου.

Η ΟΠΗ όπως είναι γνωστό έχει καταθέσει ένσταση κατά του έργου και συνεργάζεται με την Πρωτοβουλία Πολιτών για την κατάθεση προσφυγής. Το πιο κρίσιμο ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι τι προτείνουμε αν όχι αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Και αυτό το ερώτημα μπαίνει κυρίως επειδή στην Αλικαρνασσό το αεροδρόμιο αποδεικνύεται μικρό τους καλοκαιρινούς μήνες και επειδή ο αεροδιάδρομος εκεί έχει ένα βαθμό επικινδυνότητας κατά τις απογειώσεις. Εμείς απαντάμε σε αυτό το ερώτημα πρώτα-πρώτα πως δεν είναι της αρμοδιότητάς μας να προτείνουμε τέτοια έργα και να τα χωροθετούμε. Αυτά είναι δουλειά επιστημόνων ερευνητών που θα τεθούν για διαβούλευση και βλέπουμε.

Απαντάμε όμως επίσης

  1. πως δεν υπήρξε ποτέ μια μελέτη που να πείθει ότι εδώ είναι το καλύτερο μέρος για ένα νέο αεροδρόμιο,
  2. πως δεν υπήρξε όπως όφειλε μια κυβέρνηση να κάνει μια μελέτη για το ζήτημα των αερομεταφορών στην Κρήτη, σε σχέση και με την υπόλοιπη χώρα,
  3. πως επιλέχτηκε το Καστέλλι με αδιαφανή τρόπο και κυρίως επειδή εδώ υπήρχε το στρατιωτικό αεροδρόμιο. Να όμως που η μελέτη του νέου αεροδρόμιου αφήνει άθικτο το στρατιωτικό,
  4. πως αμφισβητούμε τα μεγάλα νούμερα των αφίξεων τουριστών στα οποία στηρίζεται η μελέτη για να δικαιολογήσει το έργο. Αμφισβητούμε αυτό το αποτυχημένο μοντέλο του μαζικού τουρισμού που έχει καταστρέψει το νησί,
  5. πως ένα νέο αεροδρόμιο όπως προτείνεται είναι μη βιώσιμο έργο, θα αποτύχει και θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα θα λύσει.
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι σήμερα μπορούμε να ξεκινήσουμε μια νέα διερεύνηση για το πως μπορεί να σχεδιαστεί το μοίρασμα της κίνησης στα υπάρχοντα αεροδρόμια χωρίς να χρειαστεί να κατασκευαστεί νέο αεροδρόμιο. Αυτό μπορεί να γίνει με την ολοκλήρωση επιτέλους του ΒΟΑΚ και ίσως με την κατασκευή ενός μικρού λοξού διαδρόμου στην Αλικαρνασσό που θα χρησιμοποιείται μόνο για τις απογειώσεις. Άλλωστε δεν πρόκειται ποτέ να καταργηθεί το αεροδρόμιο στην Αλικαρνασσό ακόμα κι αν κατασκευαστεί το αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Και υπάρχει άφθονος χώρος να φτιαχτούν νέες κτιριακές εγκαταστάσεις. Και κυρίως, μπορούν να γίνουν όλα αυτά χωρίς να σταματήσει ποτέ το αεροδρόμιο να λειτουργεί. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη. Αλλά είπαμε: Αυτά είναι δουλειά επιστημόνων ερευνητών και πολιτικής βούλησης να βρεθούν λύσεις για τους ανθρώπους και όχι για πέντε μεγάλους επιχειρηματίες.

Για την περιοχή εδώ, πιστεύουμε πως η πιο ισχυρή απάντηση προς τα σχέδια να μετατραπεί σε αεροδρόμιο, το πιο ισχυρό ΟΧΙ είναι να ξεκινήσει από την πλευρά του δήμου Καστελλίου και των άλλων δήμων και από την πλευρά και άλλων φορέων ένας σοβαρός σχεδιασμός για το πως θα αναπτυχθεί βιώσιμα η πεδιάδα με κίνητρα για καλλιέργειες ποιότητας, για αγροτουριστικές επιχειρήσεις, για επιχειρήσεις ποιοτικού φαγητού, ξενάγησης, εκδρομών, με μικρά ξενοδοχεία, με ανάδειξη και αξιοποίηση των μνημείων, με προστασία της φύσης, για να γίνει ένας τουριστικός προορισμός υψηλής ποιότητας και όχι να τσιμεντωθεί
».

Σ.Ε. ecocrete