Τετάρτη, 25 Μαρτίου 2009

Αεροδρόμιο στην Πεδιάδα, Όχι ευχαριστώ!

Στην πρώτη λαϊκή συνέλευση που έγινε στις 4/3/2009 με πρωτοβουλία της δημοτικής αρχής Καστελλίου κυρίαρχη ήταν και η «λαϊκή ανησυχία» για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα συνοδεύσουν την κατασκευή του αεροδρομίου. Στο σύνολό τους οι κάτοικοι στις τοποθετήσεις τους, χωρίς να μηδενίζουν την ανάπτυξη που θα φέρει στην ευρύτερη περιοχή ένα έργο τέτοιου βεληνεκούς, επικέντρωσαν την κριτική τους στις εγγυήσεις της ελληνικής πολιτείας αφενός για την περιβαλλοντική επιβάρυνση στην περιοχή και αφετέρου για τα αντισταθμιστικά οφέλη. Από τη μία η δημοτική αρχή επικεντρωνόταν στην αναπτυξιακή κληρονομιά που οφείλουν να διασφαλίσουν στην περιοχή παράλληλα με την εγκατάσταση και λειτουργία του αεροδρομίου και από την άλλη οι κάτοικοι έθεταν ως κυρίαρχο το ζήτημα των επιπτώσεων. Η ανησυχία τους ήταν έκδηλη καθ' όλη τη διάρκεια της λαϊκής συνέλευσης.

Οι μελέτες και οι πλήρεις φάκελοι που υποσχέθηκε ο κ. Σουφλιάς έφτασαν στις 10  Μαρτίου στο Καστέλλι και ο δήμαρχος μας, σε κάθε περίπτωση ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται να δεχτεί κανένα αεροδρόμιο εάν δεν γίνουν δεκτές οι προϋποθέσεις που βάζει ο δήμος Καστελλίου, όπως είναι το θέμα των δρόμων, της απομάκρυνσης του στρατιωτικού αεροδρομίου, των αντισταθμιστικών οφελών κλπ. Ο δήμαρχος Καστελλίου κ. Σμυρνάκης βρισκεται και πάλι στην Αθήνα για διαβουλεύσεις με το ΥΠΕΧΩΔΕ με δεδομένη την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για απόρριψη της πρότασης του κ. Σουφλιά.

Τι φοβούνται όμως οι κάτοικοι;
Ο Πάνος Δραγώνας αρχιτέκτων, επικ. καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών θεωρεί ότι τα σύγχρονα αεροδρόμια είναι αποκομμένα από τις πόλεις, καταλαμβάνουν μεγάλες εκτάσεις, οι οποίες συνδέονται με τις πόλεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους και σιδηροδρόμους, έχουν περιορισμένη σχέση με τον πολεοδομικό ιστό, τη ζωή και την κουλτούρα των τόπων προορισμού, και ότι μετά την 11η Σεπτεμβρίου, η ανάγκη αυξημένων μέτρων ασφαλείας μετέτρεψε τα αεροδρόμια σε μικρές οχυρωμένες «αερο-πόλεις».

Πως λοιπόν το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι (ΔΑΗΚ) θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του τόπου , που θα το φιλοξενήσει; Ήδη χωροθετείται εμπορικό κέντρο στην είσοδο του αεροδρομίου, και άλλα πολυκαταστήματα στην περιοχή, πολυκαταστήματα που θα απευθύνονται σε όλη την Κρήτη, και όχι μόνο στους επισκέπτες, όπως βλέπομε ότι γίνεται στο «Ελ. Βενιζέλος». Τι θα γίνουν λοιπόν τα παιδιά μας; Εργαζόμενοι των 700 ευρώ;

Όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος: Εκτός από το παράδοξο ο υπουργός των δημοσίων έργων να είναι και υπουργός περιβάλλοντος, η χώρα μας έχει και την ιδιαιτερότητα ότι όχι μόνο έχει πρόβλημα στην εφαρμογή του Κοινοτικού δικαίου περιβάλλοντος αλλά και επίσης στη διαδικασία εναρµόνισης, όπως αναφέρει η WWF Ελλάς σε έρευνα της, το 2005, για την εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Πως το νέο αεροδρόμιο επηρεάζει την ποιότητα και την ασφάλεια της ζωής μας;
Ένα ή δυο αεροδρόμια ή κανένα; Μπορεί ο διάδρομος του στρατιωτικού να συνυπάρξει με τους διαδρόμους του πολιτικού; Ή μήπως να γίνεται κοινή χρήση των νέων διαδρόμων, και να απομακρυνθεί από τη σημερινή θέση το στρατιωτικό; Θα επιτραπούν οι νυχτερινές πτήσεις, όπως έχουν επιτραπεί στο ΔΑΑ;

Τι θα γίνει με τα λύματα, τα βιομηχανικά απόβλητα; Θα έχομε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των Μεσογείων με τα θέματα αυτά, με προσφυγές στον Συνήγορο του Πολίτη και στα πολιτικά δικαστήρια; Υπάρχει μελέτη διάθεσης των ομβρίων ή θα μας απαντήσουν ότι «έχετε δίκιο, αλλά δεν υπάρχουν χρήματα»;

Η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλείται από την λειτουργία του αεροδρομίου διασπείρεται σε ακτίνα δεκαοκτώ χιλιομέτρων από αυτό και επιβάλλεται λήψη μέτρων (έρευνα που διεξήχθη υπό την εποπτεία της καθηγήτριας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Ιωάννας Αναστασοπούλου). Ποιοι οικισμοί θα πρέπει να απομακρυνθούν και με ποιους όρους;

Προτεραιότητα της εταιρείας, που θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του αεροδρομίου, είναι η μεγιστοποίηση των κερδών της, καθώς και των κερδών των διαφόρων αεροπορικών εταιρειών. Πως θα μπορέσουμε να ελέγξουμε την λειτουργία του αεροδρομίου και την τήρηση των περιορισμών που πιθανόν να επιβάλλει η σύμβαση παραχώρησης;

Τι δείχνει η εμπειρία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ);
Ο δημοσιογράφος της έγκριτης εφημερίδας της Αθήνας “Καθημερινή” Ν. Βαφειάδης αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: "Πίσω από το οικολογικό προφίλ που προβάλλει η Διεύθυνση Περιβάλλοντος του ΔΑΑ, τις βραβεύσεις για το σεβασμό στο περιβάλλον, τα προγράμματα ανακύκλωσης που προωθεί… ο φορέας διαχείρισης του αεροδρομίου κατηγορείται για παραβιάσεις της νομοθεσίας για περιβαλλοντικά ζητήματα, ρύπανση των επιφανειακών και υπογείων υδάτων της περιοχής και μη λήψη μέτρων για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου που επιβαρύνουν, σύμφωνα με πρόσφατες επιστημονικές μελέτες, την υγεία των κατοίκων της Ανατολικής Αττικής".

Τρεις κατηγορίες ρύπων έχουν πηγή το ΔΑΑ:

• Ηχορύπανση
Ύστερα από τις συνεχείς αναφορές των κατοίκων, που έβλεπαν τα αεροπλάνα να περνούν πολύ χαμηλά πάνω απ' τα κεφάλια τους προκαλώντας τρομακτικό θόρυβο, ο ειδικός επιστήμονας Νίκος Βίττης, του Συνηγόρου του Πολίτη, ανέλαβε τη διερεύνηση της υπόθεσης εκδίδοντας σχετικό πόρισμα τον Δεκέμβριο του 2006 στο οποίο διαπίστωσε πως: Δεν τηρούνται πάντοτε οι διαδικασίες «μείωσης θορύβου» και «απογείωσης-προσγείωσης», με αποτέλεσμα να προκαλείται αύξηση των επιπέδων θορύβου σε ορισμένες κατοικημένες περιοχές. Δεδομένου ότι ορισμένα αεροσκάφη ακολουθούσαν «ακτινωτές» μη εγκεκριμένες διαδρομές, με στόχο τη μείωση του χρόνου πτήσης και την οικονομία καυσίμων, δεν ήταν αξιόπιστη η καταγραφή των επιπέδων θορύβου από τους υπάρχοντες σταθμούς μέτρησης. Οι σταθμοί μέτρησης δεν ήταν συνδεδεμένοι με το ραντάρ, με συνέπεια να μην μπορούν να συσχετιστούν οι πτήσεις με τα επίπεδα θορύβου. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στηρίχτηκε στην προμελέτη του αεροδρομίου το 1981 και εκπονήθηκε «βάσει παραδοχών που δεν εφαρμόζονται στην πράξη».

Ενώ από το 2002 έχει εκδοθεί η ευρωπαϊκή οδηγία 2002/49 για την αξιολόγηση και διαχείριση του περιβαλλοντικού θορύβου, η οποία ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία από το Μάρτιο του 2006, ακόμη δεν έχει εγκριθεί ο στρατηγικός χάρτης θορύβου τον οποίο ανέλαβε να εκπονήσει το ΥΠΕΧΩΔΕ. Αυτό όμως τον ανέθεσε στον ΔΑΑ, ο οποίος με τη σειρά του τον ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία. Πρέπει να απαγορευτούν οι νυχτερινές πτήσεις, όπως σε όλη την Ευρώπη και να προστατεύεται ο ύπνος από 14.30-17.00 το μεσημέρι και από 23.00-7.00 την νύχτα, όπως ορίζει η ΕΕ (οδηγία 2002/49/ΕΚ). Η εσκεμμένη στέρηση ύπνου αναγνωρίζεται ως μορφή βασανιστηρίου υπαγόμενη στο άρθρο 3 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Η χρόνια έλλειψη ύπνου προκαλεί σοβαρό άγχος, το οποίο έχει επίσης μακροπρόθεσμες επιπτώσεις: οι άνθρωποι παύουν να είναι ικανοί λογικής σκέψης και δράσης, υποφέρουν από υπέρταση, κλπ.

• Ατμοσφαιρική ρύπανση
Θεωρείται δεδομένο από επιστημονικής άποψης ότι τα αεροδρόμια αποτελούν πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Και δεν είναι μόνο τα καυσαέρια των αεροπλάνων υπαίτια γι' αυτό, αλλά και η κίνηση των αυτοκινήτων προς και από το αεροδρόμιο, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις όπως ο ΔΑΑ, όπου στον ευρύτερο χώρο του αεροδρομίου λειτουργούν εμπορικά πολυκαταστήματα.

Καμπανάκι» κρούουν οι Έλληνες ερευνητές Ιωάννα Αναστασοπούλου, καθηγήτρια του ΕΜΠ, σε συνεργασία με τον Μιχάλη Θεοφανίδη, μηχανολόγο μηχανικό, για τους Δήμους Αρτέμιδος, Ραφήνας και Πόρτο Ράφτη λόγω των αυξημένων ρύπων που παράγονται από τις δραστηριότητες του ΔΑΑ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις προσομοίωσης της διασποράς των ρύπων, αναμένεται η αύξηση αυτή να είναι αρκετά σημαντική και να ανέρχεται στο 20 έως 30% της αρχικής. Ο Διεθνής Οργανισμός Υγείας (The World Health Organisation, WHO) καταχώρισε τα φαινόμενα θνησιμότητας και ασθενειών για έναν αριθμό ρύπων (WHO, 1997). Για παράδειγμα, σε κατοικημένες περιοχές της Αγγλίας (COMEAP, Committee on the Medical Effects of Air Pollutants) υπολόγισαν ότι τα ΡΜ10 (αιωρούμενα σωματίδια) σχετίζονται με 8.100 καταμετρημένους θανάτους και με 10.500 επείγουσες μεταφορές σε νοσοκομεία για αναπνευστικά προβλήματα. Για το οξείδιο του θείου (SO2 ) καταγράφηκαν 3.500 θάνατοι και 3.500 προληπτικές μεταφορές στα επείγοντα των νοσοκομείων. Η επίδραση του όζοντος ανέρχεται σε 700 θανάτους και 500 εισαγωγές σε νοσοκομείο, αλλά σε συγκέντρωση κάτω των 50ppb,  και για 12.500 μέχρι 9.900 δεν υπάρχει κατώτατο όριο.

Τι να πούμε για τις επιπτώσεις της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας πάνω στον άνθρωπο (από ραντάρ ηλεκτρονικής προσέγγισης); Έκθεση επιτροπής του αμερικανικού Πολεμικού Nαυτικού για τη μελέτη των βιολογικών επιπτώσεων από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία εξαιρετικά χαμηλής συχνότητας (extra-low frequency, ELF κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν σοβαρές βιολογικές επιπτώσεις από την ακτινοβολία των ELF και συνιστούσε «επείγουσες και απολύτως απαραίτητες» περαιτέρω μελέτες πάνω στο πρόβλημα. Mάλιστα, συνιστούσε να ενημερωθεί ο Aμερικανός πρόεδρος «για τα θετικά ευρήματα (δηλαδή της ύπαρξης προβλήματος) της επιτροπής και την πιθανή τους σημασία, εάν επαληθευθούν με περαιτέρω μελέτες, για μεγάλα τμήματα του πληθυσμού των HΠA, τα οποία κινδυνεύουν από ηλεκτρομαγνητικά πεδία 60 Xερτζ από γραμμές υψηλής τάσης και άλλες πηγές 60 Xερτζ».  Ένα συνταρακτικό συμπέρασμα αυτής της έρευνας  ήταν ότι η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία προκαλούσε στρες στον άνθρωπο, πράγμα που είχε ως συνέπεια την εξασθένιση του συστήματος ανοσίας του.

• Υγρά απόβλητα
Το αεροδρόμιο κατασκευάστηκε σε μια περιοχή που δεν διέθετε -και ακόμη δεν διαθέτει- αποχετευτικό δίκτυο. Έτσι, σύμφωνα με την ΜΠΕ, τα επεξεργασμένα αστικά υγρά απόβλητα της μονάδας βιολογικού καθαρισμού που φτιάχτηκε θα χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά για άρδευση μέσα στο χώρο του αεροδρομίου, αφού πρώτα θα ελέγχονταν ως προς την ποιότητά τους σε καθημερινή βάση. Τα δε βιομηχανικά απόβλητα θα συλλέγονταν σε ειδικούς αποθηκευτικούς χώρους και θα οδηγούνταν στη μονάδα επεξεργασίας που είχε προβλεφθεί. Θα κατασκευαζόταν επίσης περιφερειακή συλλεκτήρια τάφρος, μέσω της οποίας θα διοχετεύονταν τα όμβρια προς τους φυσικούς αποδέκτες. Με την κατασκευή όμως του ΔΑΑ τα νερά άρχισαν να πλημμυρίζουν, ιδιαίτερα σε περιόδους έντονων βροχοπτώσεων, τις περιοχές βορείως και νοτίως του αεροδρομίου που είναι κυρίως αγροτικές εκτάσεις (αμπέλια, φιστικιές κ.λπ.), καταστρέφοντας τις καλλιέργειες. Μετά από αναφορές πολιτών ανέλαβε τη διερεύνηση του θέματος ο ειδικός επιστήμονας του Συνηγόρου του Πολίτη, Σωτήρης Στασινός. Τον Ιούλιο του 2004 προέβη σε αυτοψία που επιβεβαίωσε τη συστηματική και χρόνια παράβαση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων.  Δεν είχαν κατατεθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ, προς αξιολόγηση και έγκριση, οι τεχνικές μελέτες για το βιολογικό καθαρισμό και τη μονάδα επεξεργασίας βιομηχανικών λυμάτων.  Δεν είχε κατασκευαστεί η μονάδα προεπεξεργασίας βιομηχανικών λυμάτων, με συνέπεια ένα μέρος των τοξικών αποβλήτων -που περιέχουν βαρέα μέταλλα, πετρελαιοειδή και άλλες επικίνδυνες ουσίες- να αποθηκεύεται προσωρινά σε πλαστικά δοχεία και δεξαμενές πυρόσβεσης και να διοχετεύεται στη συνέχεια στη μονάδα βιολογικού καθαρισμού για να καταλήξει, ιδίως μετά από βροχοπτώσεις, αναμειγνυόμενο με τα όμβρια ύδατα σε αμπέλια, αγρούς και χωματόδρομους, υπερχειλίζοντας τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο.  Ορισμένες από τις πλαστικές δεξαμενές, στις οποίες αποθηκεύονταν προσωρινά τα βιομηχανικά απόβλητα, είχαν υπερχειλίσει και υπήρχαν διαρροές τοξικών στο έδαφος.  Δεν ελέγχονταν σε ημερήσια βάση τα απόβλητα του βιολογικού, τα οποία βρίσκονταν από την έναρξη της λειτουργίας του αεροδρομίου εκτός ορίων (όπως φαίνεται άλλωστε στα εξαμηνιαία περιβαλλοντικά δελτία του ΔΑΑ), όσον αφορά τις τιμές του αζώτου και του φωσφόρου, αλλά και του ΒΟD (βιολογικά επεξεργασμένου οξυγόνου). Τα περισσότερα από αυτά διορθώθηκαν μετά από παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη, έπρεπε όμως να φθάσουν οι κάτοικοι της περιοχής μεχρι εκεί… και είναι δίπλα στην Αθήνα και τα μεγάλα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Ασφάλεια των πτήσεων
Δεν εχει περάσει μήνας από το αεροπορικό ατύχημα στο Άμστερνταμ και λίγος καιρός από το άλλο σε ποτάμι κοντά στην Νέα Υόρκη. Η “απελευθέρωση” της ασφάλειας των αερομεταφορών είναι ένα από τα αίτια που ευνοούν την αύξηση των αεροπορικών ατυχημάτων. Η απορύθμιση του πλαισίου διεξαγωγής των αεροπορικών δραστηριοτήτων σημαίνει ότι δεν προέχει η προτεραιότητα εξυπηρέτησης του κοινωνικού συνόλου ή η ασφάλεια των πτήσεων. Προέχει η κερδοφορία των επιχειρήσεων, που προχωρούν σε συμπίεση του εργατικού και λειτουργικού κόστους, που φτάνει μέχρι το παγκόσμιο εμπόριο μη γνησίων ανταλλακτικών, όπως λέει το Ευρωκοινοβούλιο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώνει (22.2.05) ότι η απελευθέρωση «καθιστά οξύτερα και τα προβλήματα τα συνδεόμενα με τον κορεσμό των αεροδρομίων και την υπερφόρτωση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας». Όμως και στο εσωτερικό των αεροπλάνων η ατμόσφαιρα είναι ρυπασμένη. Σε έρευνα της Γερουσίας της Αυστραλίας διαπιστώθηκε ότι ο χώρος των επιβατών ρυπαίνεται μέσω του συστήματος εξαερισμού από επικίνδυνες τοξικές ουσίες. Στην έκθεση περιλαμβάνονται στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αεροδιαστημικής Ιατρικής (Δρ. Ζαν Μπαλουέ), σύμφωνα με τα οποία η ύπαρξη τοξικών ουσιών προκαλεί προβλήματα στην όραση, απώλεια ισορροπίας, δυσκολίες στην εκφορά του λόγου και εξασθένηση της μνήμης. Το ενδεχόμενο οι χειριστές και οι επιβάτες του κυπριακού αεροσκάφους της εταιρίας “Ήλιος” να έπεσαν σε κατάσταση απώλειας συνείδησης εξαιτίας μαζικής εισροής δηλητηριωδών αερίων είναι πιθανό.

Γεωργική γη
Για το νέο αεροδρόμιο θα δεσμευθούν, για την κατασκευή πάνω από 6000 στρέμματα γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας, και μαζί με τα 3500 στρέμματα του ήδη υπάρχοντος στρατιωτικού, και το εμπορικό κέντρο, αθροίζουν ένα σύνολο πάνω από δέκα χιλιάδες στρέμματα γεωργικής γης η οποία θα αλλάξει χρήση για πάντα. Όμως από την λειτουργία του αεροδρομίου, οι επιπτώσεις στην γεωργία και την κτηνοτροφία της ευρύτερης περιοχής θα είναι καταλυτικές. Η σχεδίαση νέου χωροταξικού στην περιοχή θα καθορίσει τις χρήσεις γης, όμως με τη δημιουργία του εμπορικού κέντρου στην είσοδο του αεροδρομίου, και την οικιστική ζώνη στους γύρω οικισμούς, το υπόλοιπο της γης που απομένει θα είναι γεωργική γη  για παραγωγή υποβαθμισμένων και πιθανόν μολυσμένων προϊόντων, λαδί, σταφύλια, κρασί, γάλα, τυριά, και κρέατα. Παρά την οικονομική συγκυρία με τις χαμηλές τιμές στα γεωργικά προϊόντα, η γη μας παράγει προϊόντα υψηλής ποιότητας και αναγνωρισιμότητας (λάδι Θραψανού και Εμπάρου, Γερακιανό τυρί κτλ), τα οποία με τον βιολογικό τρόπο παραγωγής και το κατάλληλο μάρκετινγκ θα μπορούσαν να έχουν αξιόλογη θέση στην αγορά. Πως θα αντισταθμιστεί αυτή η ζημιά; Επί πλέον θεωρούμε ότι είναι αρκετός ο διάδρομος των 3000 μέτρων και είναι πλεονασμός και περιττή πολυτέλεια η επέκταση του σε 3800 μέτρα. Το μόνο που εξυπηρετεί είναι ανάγκες και μόνο ανεφοδιασμού μεγάλων transit πτήσεων, χωρίς να εξυπηρετούν τις τουριστικές ανάγκες της Κρήτης.

Ανησυχούμε  επίσης γιατί έχοντας την εμπειρία των απαλλοτριώσεων για το στρατιωτικό αεροδρόμιο, βλέπομε να γίνεται ξανά μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα, τα δικά μας. Σε τι τιμές θα γίνουν οι απαλλοτριώσεις; Κανείς δεν αναφέρει τίποτα για αυτό το θέμα. Γιατί είναι τόσο σίγουροι για το 2014; Εμάς δεν μας ρώτησαν.

Δεν είμαστε οι κάτοικοι της περιοχής που πλήττεται από την κατασκευή και λειτουργία του ΔΑΗ στο Καστέλλι, αντιδραστικοί και άνθρωποι που δεν θέλομε την πρόοδο του τόπου, αλλά δεν δεχόμαστε να γίνομε Ιφιγένεια για τα κέρδη του κάθε ραντιέρη «επενδυτή». Το Οικονομικό Επιμελητήριο κατεβάζει πολύ τις προσδοκίες και σε ανακοίνωση του αναφέρει ότι τα “αγκάθια” όπως ο κίνδυνος να ανέβει κατακόρυφα το κόστος λειτουργίας του αεροδρομίου όπως έγινε στο Ελευθέριος Βενιζέλος, για να αποσβέσουν ιδιώτες τα χρήματα τους και να βγάλουν κέρδη. Ακόμη με την εγκατάσταση τεράστιων εμπορικών κέντρων και πολυεθνικών επιχειρήσεων θα φέρει σοβαρό πλήγμα στη βιωσιμότητα των Κρητικών μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων. 

Σε τελική αναφορά, αν δεν πρόκειται για προεκλογική “εξαγγελία”, όπως το 2004, η στάση του ΥΠΕΧΩΔΕ μας κάνει να υποψιαζόμαστε τα χειρότερα. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, από πρώτη ανάγνωση φαίνεται πρόχειρη και μάλλον ανεπίκαιρη, αναφερόμενη ακόμα και σε στοιχεία του 1983(το ίδιο είχε γίνει και στα Σπάτα, η ΜΠΕ είχε στοιχεία του 1981, και για φράγμα του Αποσελέμη προέβλεπε μέτρα για αλεπούδες).

Γιατί να μην έχομε και εμείς οι πολίτες πρόσβαση στην πληροφόρηση και συμμετοχή στην λήψη αποφάσεων; και γιατί με τρομοκρατικά και παραπλανητικά δημοσιεύματα, ότι δήθεν οι κάτοικοι των πληττόμενων περιοχών δεν θέλουν την ανάπτυξη, προσπαθούν να ακυρώσουν την πρόσβαση μας στην δικαιοσύνη για περιβαλλοντικά θέματα; Αυτό το προβλέπει η γνωστή ως Σύμβαση Aarhus, που κυρώθηκε με το νόμο 3422/12-12-2005(ΦΕΚ Α΄303/13-12-2005).

Άδικα είμαστε ανήσυχοι και υποψιασμένοι;

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΗΝ ΠΕΔΙΑΔΑ;
ΟΧΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!

Μ.Τ.

http://www.aerodromiostokastelli.blogspot.com